Building Computer-Mediated Communication Corpora for sociolinguistic Analysis
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Linguistique

Building Computer-Mediated Communication Corpora for sociolinguistic Analysis

Cahier n° 8

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Communication between humans via networked devices has become an everyday part of people's lives across generations, cultures, geographical areas, and social classes. Shaped by the specific social and technical context in which it is produced, synchronous and asynchronous computer-mediated communication (CMC) has become increasingly participatory, interactive, and multimodal. User interactions and user-generated social media content offer a wide range of research opportunities for a growing multidisciplinary research community.

This edited volume combines methodological papers that focus on building and annotating CMC corpora and papers that offer a sociolinguistic analysis of different CMC corpora. The diversity of languages represented in the corpora include Arabic, French, German, Italian, English and Slovenian. In fact, the increasingly multilingual nature of CMC data is a recurring theme throughout the volume, as are the references to the importance of and compliance with standards for CMC corpora development in order to facilitate (the?) re-examination of corpora for reproducibility, and for other areas and objectives of investigation.

All but one paper are extended papers from the 2017 edition of the CMC and Social Media Corpora Conference held in Bolzano, Italy where the community met to discuss themes that related to the interaction between language, CMC, and society.

Egon W. Stemle

Egon Stemle est chercheur à l'Institut de linguistique appliquée de l'Eurac Research, un centre de recherche situé à Bolzano en Italie. Scientifique en science cognitive, sa spécialité se situe à l'intersection entre la linguistique computationnelle et l'intelligence artificielle. Il travaille sur des outils d'édition, de traitement et d'annotation de données linguistiques et est particulièrement intéressé par les mécanismes expliquant pourquoi les êtres humains gèrent sans encombre bien des concepts incomplets et – parfois très souvent – inconsistants, alors que les processus informatiques sont trop souvent peu utiles, voir complètement inutiles.

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Ciara R. Wigham

Ciara R. Wigham est maître de conférences en anglais à l'Université Clermont Auvergne et membre du Laboratoire de Recherche sur le Langage. Ses recherches portent sur l'apprentissage des langues médiatisé par les technologies. À partir des données structurées en corpus d'apprentissage, elle étudie les interactions multimodales produites dans les situations d’apprentissage partiellement ou totalement en ligne. Elle est membre du consortium français CORpus, Langues et Interactions.

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Preface
Ciara R. Wigham & Egon W. Stemle

Section 1: CMC Corpus Repurposing

– From the Valleys to the World Wide Web: Non-standard Spellings on Social Network Sites
Aivars Glaznieks & Alexander Glück

– Comparison of Automatic vs. Manual Language Identification in Multilingual Social Media Texts
Carmen Frey, Egon W. Stemle & A. Seza Doğruöz

Section 2: Language Representation in CMC Corpora

– Online Language Ecology: Twitter in Europe
Steven Coats

– A Social Media Corpus of Arabic Dialect Text
Areej Alshutayri & Eric Atwell

Section 3: CMC Language Use

– Emoticons as Multifunctional and Pragmatic Resources: A Corpus-based Study on Twitter
Stefania Spina

– Investigating OKAY across Genres, Modes and Languages: A Corpus-based Study on German and French
Laura Herzberg & Angelika Storrer

– Attitudes towards Language in Slovenian Twitterese
Damjan Popič, Darja Fišer & Teja Kavčič

Appendix

 

Détails du produit

Auteur(s)
Egon W. Stemle Ciara R. Wigham
Collection
Cahiers du LRL
Date de parution
13 juin 2019
Nombre de pages
216 pages
Format
14 x 21 cm
Reliure
Broché
ean13
9782845168596

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